Januári könyvajánló
Pattermann Kinga: Intuíció a gyakorlatban szülőknek és gyermekekkel foglalkozó felnőtteknek – Hogyan használd intelligensen a megérzéseidet, amikor gyerekekről van szó? 25 gyakorlat
Szülőként, gyerekekkel foglalkozó felnőttként számos olyan helyzetbe kerülhetünk, amikor nem egyértelmű, hogy mi lenne a helyes reakció, a megfelelő döntés, a legjobb megoldás. Lehet, hogy nem áll a rendelkezésünkre elegendő információ, vagy éppen ellenkezőleg, annyiféle egymásnak ellentmondó adat, elmélet és tanács zúdul ránk, hogy teljesen összezavarodunk.
Melyik szakembernek higgyünk, ha eltér a véleményük? Mit tegyünk, ha egy fontos életterületen több lehetőség is kínálkozik, és mindegyik mellett szólnak érvek, de ellenérvek is? Ha a gyerek eltökélten mást akar, mint ami szerintünk jó lenne? És még hosszan sorolhatnánk a kérdéseket, amelyekre nincs könnyű és magától értetődő válasz, végül mégis döntenünk kell valahogy.
Ilyen helyzetekben elemi szükségünk lesz az intuíciónkra, arra az úgynevezett szülői ösztönre, amely rendelkezésünkre is áll, de nem mindig könnyű hozzáférnünk vagy megbíznunk benne. Ahogy Vekerdy Tamás mondta: ma már az ösztönösség „működtetéséhez” is tudatosság szükséges, mert a modern világ elbizonytalanítja megérzéseiben a szülőt. Ha képesek vagyunk felerősíteni a saját ép, támogató belső hangunkat, akkor sok helyzetben ösztönösen érezni fogjuk, hogy mit kell tennünk, mi lesz a legjobb a gyerekünknek, a családunknak.
Pattermann Kinga különleges, hiánypótló könyve ehhez nyújt kapaszkodókat és érzelmi támogatást. Nem újabb nevelési elméletekkel és módszerekkel bombáz, hanem ahhoz segít hozzáférni, amit mi magunk érzünk és tudunk. 25 kreatív gyakorlat által térképezhetjük fel és fejleszthetjük saját intuíciónkat, miközben értékes szempontokat kapunk ahhoz, hogy mikor érdemes a belső hangunkra hallgatni, s mikor jobb, ha mégsem hiszünk magunknak. A szerző segítő szakemberként és hatgyerekes anyaként is rengeteg tapasztalat birtokában, óriási empátiával, megelőlegezett bizalommal és játékos kedvvel kísér minket ezen a felfedező úton, amelyen egyre közelebb juthatunk önmagunkhoz és gyerekeinkhez.
Emeran Mayer: A bél-agy kapcsolat – A testünkön belüli rejtett kommunikáció hatása hangulatunkra, döntéseinkre és egészségi állapotunkra
Ha valaha előfordult már velünk, hogy a félelemtől vagy az idegességtől összeszorult a gyomrunk; hogy a stressz hatására hasmenés tört ránk, nem bírtunk enni, vagy éppen a szokásosnál jóval többet ettünk; hogy egy égbekiáltó igazságtalanság láttán szabályosan émelyegni kezdtünk, akkor személyes tapasztalatunk is van arról, hogy az agyunk és az emésztőrendszerünk szoros kapcsolatban áll egymással, és a kettő között élénk kommunikáció zajlik. Ezt a kapcsolatot nyelvünk is hűen tükrözi – gondoljunk csak az olyan beszédes metaforákra, mint például, hogy ,,nem tudja megemészteni”, ,,gyomorforgatóan viselkedik”, ,,be van tojva” stb.
Már az ókori tudósok is tisztában voltak vele (Hippokratésztől Paracelsusig), hogy amennyiben a bélrendszerben felborul a kívánatos egyensúly, annak az egész szervezet, így többek között a psziché egészségromlása lehet a következménye – ám erről a tényről a nyugati orvoslás hosszú időn át hajlamos volt megfeledkezni.
Az utóbbi évek döbbenetes kutatásainak köszönhetően azonban a bél-agy kapcsolat ismét a figyelem középpontjába került, s már azt is tudjuk, hogy a bélrendszer a benne élő mikrobákkal szoros kölcsönhatásban képes befolyásolni alapvető érzelmeinket, viselkedésünket, sőt, számos döntésünket is – és távolról sem csak azokat, amelyek az ételekkel függenek össze. Mint ahogy az átélt érzelmeink is közvetlenül hatnak emésztőrendszerünk állapotára és egészségére.
Dr. Emeran Mayer, a UCLA Orvosi, Élettani és Pszichiátriai Tanszékének professzora, a bél-agy kommunikáció világhírű kutatója ebben a könyvében laikusok számára is izgalmasan és érthetően mutatja be ezt a fejlődő tudományterületet, beavatva abba, hogy
– miként javíthatjuk közérzetünket, enyhítve a hangulatingadozásokat, a szorongást, a depressziót és a fáradtságot
– hogyan gyógyíthatjuk az emésztőrendszert és erősíthetjük meg immunrendszerünket a megfelelő étrenddel
– tehetünk-e valamit azért, hogy megelőzzük az olyan neurológiai betegségek kialakulását, mint a Parkinson-kór vagy az Alzheimer-kór
– hogyan egyensúlyozhatjuk ki a mikrobiomot fermentált ételek és probiotikumok fogyasztásával, böjtöléssel, illetve a cukor és a feldolgozott ételek mellőzésével
– miként segíthetjük elő a fogyást az egészséges emésztés és a maximális tápanyagfelszívódás támogatásával
– hogyan előzhetjük meg és gyógyíthatjuk az olyan emésztőrendszeri rendellenességeket, mint a különböző ételérzékenységek és allergiák, a szivárgó bél szindróma, az irritábilis bél szindróma (IBS), illetve miként kezelhetjük az olyan emésztési kellemetlenségeket, mint a gyomorégés és a puffadás.
Ezekről és még számos más érdekességről esik szó ebben a paradigmaváltó kötetben, melynek elolvasása után garantáltan másként tekintünk majd testünkre és pszichénkre, mint eddig.
Bibók Bea: Ellopott felnőttkor – Az infantilizáció jelensége – A visszatartó nevelés következménye a határproblémás családokban
A tartalomból:
Az infantilizáció látható következményei a mindennapokban – Gyermeki gondolkozás és időmenedzsment – Felnőtt testben gyermeki lélek – Folytonos aggodalom – A pénzügyi tudatosság hiánya – A pszichoszociális fejlődés szakaszai – A benntartott gyerekek – Parentifikált és infantilizált gyerekek – Szimbiotikus kapcsolat szülő és gyermek között – Állandó kapcsolódás mint szorongásoldás – Elakadás – a gyermeki és a felnőtt minőség közötti különbség – Szülők, akik idealizálják a gyermeküket – A kötődés fontossága – úgy szeretsz, ahogy kisgyermekként megtanultad – Érzelmi zsarolás és bűntudatkeltés – A határhúzás fontossága – Bántalmazó szülők – Szexuális abúzus a határproblémás családokban – A terápia mint lehetőség – Családi szerveződések a határproblémás családokban – A határproblémás családok jellemzői – Az alvás problematikája a diffúz határokkal rendelkező családokban – Harmónia a gyereknevelésben és a párkapcsolatban – Amikor a gyermek az édesanya tudattalan vágyát képezi le – Az együtt alvás pszichoszexuális következményei – Válás a határproblémás családokban – Szülői túlféltés és túlkompenzálás – A határproblémák következményei – Határproblémákra visszavezethető függőségek – Határproblémákra visszavezethető egészségi problémák – Jól kapcsolódni – Az egészséges felnőtt-felnőtt kapcsolat – A meghitt, bensőséges, érett kapcsolatok jellemzői – A függő kapcsolatok jellemzői – Miért nem működik a szex az összeolvadásban? – Hogyan kerüljük el a függő kapcsolódást?
A szerző szavai:
„Feltetted már magadnak a kérdést, hogy jól éled-e az életedet? Úgy érzed, hogy a legfontosabb szeretetkapcsolatodban manipulálnak vagy érzelmileg zsarolnak? Éreztél már mardosó bűntudatot amiatt, mert nem a szüleid elvárásai szerint élsz, hanem az önazonos életre szavazol?
Ebben a könyvben arról a jelenségről írok, amikor a szülő túlzott szeretetével és öncélú gondoskodásával nem engedi felnőni a gyermekét, azaz infantilizálja őt. Ez a könyv arról szól, mi okozza a családon belüli infantilizálást, azaz kiskorúsítást, illetve mi az oka annak, amikor a szülő válik követelőző gyermekké.
Pszichológusként számtalan olyan problémával találkozom, amely a túlféltő vagy érzelmileg éretlen szülők visszatartó nevelésére vezethető vissza. Ezek a szülők tulajdonképpen úgy lopják el a gyermekük felnőttkorát, hogy nem is tudják, milyen károkat okoznak. Az előző könyvemben, az Ellopott gyermekkorban azokról a felnőttekről írtam, akiknek a szülei nem engedték, hogy megéljék a saját gyermekkorukat. Most ennek az ellenkezőjéről írok: azokról, akiknek a szülei nem engedték, hogy érzelmileg felnőjenek, és akikhez a szüleik felnőttkorukban is úgy viszonyulnak, mintha éretlen kiskamaszok vagy egészen kicsi gyerekek lennének. A könyvben olyan határproblémás családi kapcsolódásokat is bemutatok, amelyek mérgezően hatnak a már felnőtt gyermek életére, és párkapcsolat esetén a társra is.
Bízom abban, hogy a kötet hatására értő és megtartó párbeszéd indulhat meg szülő és gyermek között annak érdekében, hogy megértsék egymást, és ezáltal őszintébbé, jobbá válhasson a kapcsolatuk.”
Peg Dawson, Richard Guare: Okos, de szétszórt – A végrehajtó funkciók fejlesztése
A gyerekünk okos, jó képességű, ezt világosan látjuk, és a környezetünk is visszaigazolja. De akkor hogyan lehetséges, hogy annyit küszködik a mindennapi élet feladataival? Miért felejt el és veszít el rendszeresen dolgokat? Miért nem képes tíz másodpercnél tovább nyugton ülni? Miért nem tud rendet tartani a szobájában és a holmijai között? Miért kezeli olyan rosszul a váratlan helyzeteket? Miért borul ki annyira, vagy válik agresszívvé, ha valami nem úgy történik, ahogy szeretné? Miért képtelen valamit türelmesen kivárni, vagy egy folyamatot következetesen végig vinni? Miért nem tudja tartani magát a tervekhez és a szabályokhoz?
Az esetek elsöprő többségében nem azért, mert fütyül a kéréseinkre, és direkt bosszantani akar minket. Hanem azért, mert az általunk kívánt dolgok megvalósításához szükséges készségei még nem elég fejlettek. (Ezért nem segít ilyenkor a kérlelés, az alkudozás, a fenyegetés és a büntetés sem – hiszen, ha valamire még nem képes, akkor mindegy, milyen nyomást gyakorlunk rá, nem tudja megcsinálni.) A legtöbb szétszórt, de okos gyerek nélkülöz bizonyos gondolkodási szokásokat, amelyeket végrehajtó funkcióknak nevezünk, vagy lemaradásban van azok fejlődése terén. Ezek azok az alapvető kognitív készségek, amelyek a feladatok végrehajtásához (és az iskolai, otthoni és kortárscsoport elvárta követelményekkel való megbirkózáshoz) szükségesek: szervezés, tervezés, feladatkezdés és feladatnál maradás, impulzuskontroll, érzelemszabályozás, alkalmazkodóképesség és reziliencia.
Szerencsére van mit tenni. Ez a könyv bemutatja, hogyan segíthetünk gyermekünk végrehajtó funkcióinak fejlesztésében, hogy jobban boldoguljon azokkal a helyzetekkel és feladatokkal, amelyekkel küszködik. Így sok nehézségtől és szenvedéstől kímélhetjük meg őt az elkövetkező években. Ha már óvodás vagy általános iskolás korban elkezdünk dolgozni a problémákon, mire középiskolába kerül, jobb önuralommal, döntéshozatali és problémamegoldó készséggel lesz felvértezve, mint amiről most álmodni mernénk.
Rövid tesztek segítségével alkothatunk képet gyermekünk erősségeiről és gyengeségeiről, ami segít a beavatkozások lehetséges célpontjainak azonosításában. Ezután különböző testre szabható megközelítési módok közül választhatunk, és mindig rendelkezésre áll egy B terv is, amennyiben az A terv nem teljesen sikeres. A könyvben szereplő módszerek némi időt és következetességet igényelnek, de több tízezer szülő visszajelzései alapján kiválóan működnek, egyiket sem nehéz elsajátítani, sőt néhányat még szórakoztatónak is találhatunk.
A szerzők neuropszichológusok, a tanulási és figyelemzavarok nemzetközi elismertségű kutatói és szakértői.
Békefi Bálint: A mesterséges intelligencia és a keresztény hit – Hol a helye az új technológiáknak a bibliai világnézetben?
Noha évezredek óta gondolkoznak rajta és évtizedek óta fejlesztik, a mesterséges intelligencia (MI) csak az elmúlt néhány évben lépett át a tudományos-fantasztikus világból a hétköznapi életbe és a köztudatba. Az MI fejlődése jónéhány teológiai és etikai kérdéshez vezet, ennek a könyvnek pedig az a célja, hogy ezekre keresztény válaszokat fogalmazzon meg. A kötet bemutatja a mesterséges intelligencia történetét az ókortól napjainkig, ismerteti a működési elveit, valamint választ keres az MI által felvetett főbb teológiai kihívásokra: megvizsgálja, miben áll az istenképűség, intelligens-e az MI, illetve körüljárja a tudatosság kérdését is. A kapcsolódó etikai témák áttekintésénél – amelyek az emberi méltóság és az emberi jólét fogalmát értelmezik – a főbb bibliai alapelveket vizsgálva külön kitér arra a kérdésre is, hogy miként alkalmazható az új technológia a keresztény szolgálatban. A könyv végül röviden bemutatja, hogyan adhat választ az evangélium az MI által létrehozott kihívásokra.
Franz Werfel: A nápolyi testvérek
A könyv 1931-ben jelent meg. A történet Nápolyban játszódik, a Via Concordia egy előkelő bérházában (Spanyol negyed). A szigorú és vaskalapos apa, Domenico Pascarella régi erkölcsök szerint neveli hat gyermekét, a modernizáció minden formája ellen lázad, és abban látja a család egységét, ha egyedül ő mondja meg mindenkinek, hogy hogyan folyjanak a dolgok. Tisztes polgári életet biztosít a családnak, cserébe elvárja, hogy mindenki őt szolgálja. Az emberek csodálatosnak látják ezt a fegyelmezett családot, és a gyerekeket angyalnak nevezik. De Domenico Pascarella ez ellen is lázad, még azt sem szeretné, ha gyerekei különlegesek lennének.
Egy napon fenekestül felfordul minden. Az apa bankügyletekkel foglalkozó cége csődbe megy. A három fiú önként Brazíliába megy, hogy munkát vállaljon. A három lány átveszi a házvezetőnő feladatait, főzni-mosni kezdenek. Az apa lassan összeomlik, ahogy kiszalad kezéből a gyeplő és többé nem irányíthatja a családját. A dolgok fordulatos alakulása változást hoz mindannyiuk életébe… Lázadás, szerelem, siker, kudarc, halál és a gyönyörű Nápoly. A Piazza Municipio, a San Carlo világa, a Vomero, a Parco Virgiliano, a Vezúv és a tenger finoman elvarázsolnak és visszavisznek a háború előtti időszakba. A könyv vége is nagyon szép, a fordulatok után újra béke honol, de már egy teljesen más Pascarella családban.